Stres je súčasťou nášho života. Ak netrvá príliš dlho, je nášmu telu dokonca prospešný. Zbystriť pozornosť by sme mali, ak zažívame stres každodenne, dlhú dobu a prináša nám fyzickú aj psychickú nepohodu.

Pri strese sa do krvi vyplavujú stresové hormóny a následkom toho dochádza k zvýšeniu pulzovej frekvencie, tlaku krvi  a zrýchleniu dýchania. Sprievodným javom stresu bývajú aj bolesti hlavy či nespavosť. Tieto príznaky by ste nemali brať na ľahkú váhu, lebo z dlhodobého hľadiska môžu viesť až k vzniku srdcovo-cievnym ochoreniam, cukrovke a iným fyzickým, ale aj psychickým problémom. Existujú viaceré spôsoby ako redukovať a zvládnuť stres a my vám ponúkame sedem z nich.

#1 Hlboké dýchanie

Pri strese sa často stáva, že zabudnete dýchať alebo dýchate veľmi plytko. Hlboké dýchanie vám pomôže lepšie okysličiť krv, znížiť krvný tlak, pulzovú frekvenciu a znížiť tým celkové napätie v tele. Vyskúšajte 10 hlbokých nádychov a výdychov nosom. Po nádychu na 2-3 sekundy zadržte dych a až potom vydýchnite. Sústreďte sa pritom iba na samotné dýchanie a na vaše pľúca. Opakujte toto cvičenie aspoň raz za hodinu alebo kedykoľvek, keď pocítite úzkosť a stres.

Hlboké dýchanie pomáha znížiť celkové napätie v tele
Hlboké dýchanie pomáha znížiť celkové napätie v tele

#2 Hudba

Je dokázané, že určitý druh hudby upokojuje myseľ a pôsobí relaxačne na celé telo. Rovnako ako správne dýchanie, aj počúvanie príjemnej hudby pomáha znížiť úroveň stresu a napätia. Pozitívny vplyv na telo i na dušu majú najmä vysoké tóny sláčikových nástrojov. Niekomu však môžu viac vyhovovať zvuky prírody, šum mora či spev vtákov. Aj hra na hudobný nástroj alebo spev pomáhajú odbúravať stres.

Pozitívny vplyv na telo i na dušu majú najmä vysoké tóny sláčikových nástrojov
Pozitívny vplyv na telo i na dušu majú najmä vysoké tóny sláčikových nástrojov

#3 Antistresové potraviny a nápoje

Potraviny s vysokým obsahom vlákniny, vitamínov, minerálov a antioxidantov pôsobia priaznivo na redukciu stresových hormónov. Stres oslabuje imunitný systém, a preto je dôležité prijímať dostatok potravín, ktoré dodávajú telu potrebné látky, posilňujúce obranyschopnosť organizmu. Ak chcete lepšie zvládať stres, siahnite častejšie po týchto zdravých, antistresových potravinách:

  • špenát
  • brokolica
  • mrkva
  • mango
  • pomaranč
  • avokádo
  • banán
  • čučoriedky
  • orechy
  • semená
  • tmavá čokoláda (min.80 % obsah kakaovej hmoty)
  • bylinkový čaj (ľubovník, valeriána, materina dúška, medovka, šalvia, lipa, harmanček, levanduľa)
Niektoré druhy ovocia, zeleniny a byliniek majú silné antistresové účinky
Niektoré druhy ovocia, zeleniny a byliniek majú silné antistresové účinky

#4 Aromaterapia

Ďalšou z možností ako odbúrať stres a znížiť napätie je terapia vôňou. Niektoré druhy vôní pôsobia zvlášť upokojujúco. Najčastejšie sa používajú éterické oleje do kúpeľa, na masáž, do zvlhčovačov, rozprašovačov, aromalámp či ako súčasť vonných sviečok. Najsilnejší účinok má privoňanie k samotnému čerstvému ovociu alebo kvetu. Môžete si vybrať niektoré z týchto aromatických vôni, ktoré vám navodia pocit harmónie a pohody.

  • pomaranč
  • citrón
  • levanduľa
  • ruža
  • harmanček
  • jazmín
  • vetiver
  • bergamot
  • neroli
Vôňa éterických olejov účinkuje proti stresu
Vôňa éterických olejov účinkuje proti stresu

#5 Pohyb a cvičenie

Fyzické cvičenie pomáha uvoľňovať do tela hormóny šťastia. Nezabúdajte preto na pohyb. Blahodarne, na zníženie stresu, pôsobí tanec, plávanie, hodinová prechádzka na čerstvom vzduchu v prírode či fyzická práca vykonávaná s radosťou. Môžete vyskúšať aj aktívne spôsoby meditácie ako sú napr. jóga, tajčí, qi-gong. Tieto východné cvičenia pomáhajú koncentrovať energiu, a preto sú dobrým nástrojom zvládania stresu. Ak nemáte čas na prechádzky, ani na pravidelné cvičenie, skúste aspoň strečing. Pri sedavom zamestnaní za počítačom vám pomôže, keď si urobíte častejšie krátke prestávky na popreťahovanie všetkých svalov.

Fyzický pohyb pomáha uvoľňovať do tela hormóny šťastia a znižovať stres
Fyzický pohyb pomáha uvoľňovať do tela hormóny šťastia a znižovať stres

#6 Kontakt s priateľmi

Keď ste pod veľkým stresom, dajte si pauzu a porozprávajte sa s dobrými priateľmi. Keď nemáte možnosť stretnúť sa s nimi osobne, napíšte im alebo zatelefonujte. Dobrý priateľ si vás vypočuje, môžete sa mu zdôveriť so svojimi pocitmi, problémami či obavami. Jeho podpora a pohľad na váš problém z iného uhla vám môžu pomôcť znížiť úroveň stresu a upokojiť myseľ.

Môcť sa vyrozprávať dobrému priateľovi je na nezaplatenie
Môcť sa vyrozprávať dobrému priateľovi je na nezaplatenie

#7 Spánok

Nepriaznivým následkom stresu býva i nespavosť. Platí to však aj naopak. Nedostatok kvalitného spánku spôsobuje vznik stresu. Je to začarovaný kruh, z ktorého sa môžete vymaniť napríklad aj pomocou relaxácie. Priaznivo pôsobí počúvanie pokojnej hudby, čítanie oddychovej literatúry, sústredenie pozornosti na dýchanie, opakovanie afirmácie či modlitby, v duchu alebo nahlas. Účinné je aj prikrytie pravej nosnej dierky a dýchanie iba ľavou po dobu 3-4 minút. To všetko môže pomôcť odvrátiť pozornosť od nepríjemných myšlienok, ktoré vám spôsobujú stres. Dostatočná dĺžka spánku sa u každého dospelého človeka líši. Ideálne by sme však mali spať nepretržite 5 až 7 hodín denne. Vtedy si telo dokáže najlepšie oddýchnuť a zregenerovať.

Zdravý spánok u dospelého človeka by mal trvať nepretržite 5 až 7 hodín
Zdravý spánok u dospelého človeka by mal trvať nepretržite 5 až 7 hodín

Foto: Freepik, Pixabay