Zdravé opálenie

Posledné dni zaliate slnkom v každom z nás evokujú pocit leta, ktoré si spájame s leňošením pri vode, doma alebo v zahraničí. Pokožku vystavíme slnečným lúčom a budeme sa tešiť z krásneho opálenia. Na čo všetko si však treba dávať pozor, aby sme predišli nepríjemnému spáleniu alebo dokonca k vážnejším poraneniam pokožky?

Prevencia

Až 60% ľudí v dnešnej dobe nepoužíva ochranné opaľovacie prostriedky, čo je alarmujúci stav, keďže ročne na Slovensku pribudne približne 650 nových prípadov rakoviny kože. Stačí pri tom tak málo. Prevencia vo forme prehliadok u dermatovenerológov a používanie opaľovacích krémov s ochranným faktorom.

Betakarotén

Betakarotén vo forme tabletiek neochráni pokožku pred spálením či pred ochorením kože. Je však podporným prostriedkom pre rovnomerné a pekné opálenie.

Solárium a počasie

Opálenie získané v soláriu pripraví pokožku na to, aby sa nespálila na slnku. Toto opálenie sa však rovná veľmi nízkemu ochrannému faktoru v krémoch a riziko pre naše telo je extrémne kvôli nadmernému UV žiareniu, ktoré solária produkujú. Pred spálením nás neochránia ani mraky či tieň. Cez mraky totiž preniká až 80% slnečného žiarenia.

Ochranný faktor

Jedinou ochranou pred poranením kože a spálením je používanie krémov s ochranným faktorom SPF viac ako 50, ktoré treba nanášať na celé telo (vrátane uší, či očných viečok) už 30 min pred pobytom na slnku. Pre dospelého človeka je dostatočné množstvo krému asi 2 polievkové lyžice. Ak sme na slnku celý deň, proces treba opakovať 2 – 3 razy za deň. Slniť sa treba postupne a slniečku by sme sa mali vyhýbať medzi 11.00 a 15.00 hod.

Foto: photobucket.com