Metabolizmus je stále riešenou a skúmanou chemickou reakciou v našom tele, ktorá spaľuje kalórie. Skutočnosťou ale je, že každý z nás má svoj metabolizmus iný. Niekto si môže „na posedenie“ vychutnať pizzu a niekto si stravu musí prísne strážiť, aby sa na neho všetka energia z jedla „nenalepila“.

Zaujímavým faktom je, že približne 60-75% kalórií, ktoré prijmeme v rámci dennej odporúčanej dávky telo spáli samo. Ľudské telo pracuje neustále a väčšinou spáli veľkú časť prijatej energie na svoj chod. Rovnako ako stroj, telo sa nikdy nevypne a potrebuje pre svoje fungovanie dobré palivo v podobe prijatej energie. Či už ideme behať maratón alebo spať.

Vek

Dieťa do 6 rokov toho prirodzene spáli najviac. Až dvojnásobok toho, čo dospelý človek. Medzi 6-18 rokom života sa tento proces spomalí o 25% a ďalej sa tento metabolický proces spomaľuje každým dosiahnutým desaťročím o 3%.

Návyky

Na myšlienke, že niekto prirodzene formou metabolizmu spáli viac kalórií, je niečo pravdivé. Genetika, stravovanie v rannom detstve a naučené stravovacie návyky tu hrajú hlavú rolu. Ak sme celý život chudí, pravdepodobne náš metabolizmus vie spáliť každý jedlý „prehrešok“, na ktorý nie je zvyknutý tak často. Ale ak sme v minulosti trpeli obezitou alebo nás dodnes trápi nadváha, náš metabolizmus berie nezdravú stravu, z ktorej priberáme, ako samozrejmosť a telo si ju ukladá do svojich tukových zásob. Preto je pre človeka s nadváhou nevyhnutné zmeniť stravovacie návyky a pomôcť telu naštartovať metabolizmus spolu s fyzickou aktivitou.

Voda

Metabolizmus a voda je neoddeliteľný pár, ak chceme dosiahnuť rýchlejšie spaľovanie. Dva litre studenej vody denne napomôžu k tomu, aby sme v priebehu dňa spálili o 95 kalórií viac!

Zdroj: OnHealth.com | Foto: Pexels.com