Všetci občas ľúbime dať si sladké. Aj kávu či čaj by sme si radi osladili. Avšak pchať do seba rafinovaný biely cukor nie je práve zdravé riešenie. Existujú však zdravé náhrady za biely sladký “jed”.

Vyskúšajte jeden z desiatich skvelých tipov!

Stévia

Stévia obsahuje najmenej kalórií zo všetkých sladkých náhrad. 100 g stévie obsahuje len 18 kalórií, ba čo viac, chuťovo je až 25-krát sladšia ako klasický cukor. Pridávať ju môžete namiesto cukru prakticky kdekoľvek v jej čerstvej aj sušenej forme.

Javorový sirup

Akonáhle sa spomenie, v mysli sa nám vynoria palacinky či lievance preliate touto dobrotou. Má nízky obsah kalórií a vďaka obsahu rozličných látok dokonca znižuje riziko vzniku rakoviny a cukrovky. Okrem spomínaných palaciniek sa používa na dezerty, múčniky, do nápojov, dresingov či marinád.

Tekutý hroznový cukor

Hroznový cukor sa odporúča doplniť po tréningu ako rýchly zdroj sacharidov. Poznáme ho ako skvelý prostriedok predĺženia života. Najmä vďaka látkam, ktoré sa v ňom nachádzajú. Okrem toho má hroznový cukor nízku kalorickú hodnotu. Tekutú formu môžete použiť do nápojov, dezertov, múčnikov a marinád.

Cirokový sladký cukor

Cirok nie je veľmi známy. Ide o obilninu rôznych odrôd. Biely cukor môžete nahradiť práve cukrom zo sladkého ciroku. Tento cukor konzumovali už v starovekej Číne kvôli jeho pozitívnym účinkom na zdravie. Má až o polovicu menej kalórií ako obyčajný cukor. Pridať ho môžete do nápojov, dezertov či múčnikov.

 

 

 

Sirup z moruše

V Ázii považujú morušu za kráľovnú ovocia. Najmä vďaka liečebným vlastnostiam. Tieto vlastnosti si zachováva aj sirup a samotnej moruši dodáva špecifickú chuť. Využiť ho môžete pri miešaní nápojov či robení dezertov.

 

Ďatle

Sušené ďatle sa mnohým ľuďom spájajú s Vianocami. Iní ich vo veľkom využívajú v kuchyni počas celého roka. Obsahujú totiž množstvo vitamínov a minerálov a tiež sú bohaté na vlákninu. Pomleté ich môžete pridať ako formu sladidla do múčnikov a dezertov. Svoje využitie nájdu aj v raw kuchyni.

 

Melasa

Táto sladká náhrada je bohatá na vitamíny skupiny B a minerály. Chutí tak ako cukor, ale je podstatne zdravšia. Pridať si ju môžete do kávy či čaju, ale svoje uplatnenie nájde aj v pečených múčnikoch.

Sirup Agáve

Tento variant sladidla je sladší ako samotný biely cukor. Ak ho teda chcete použiť, stavte na menšiu dávku. Je samozrejme omnoho zdravší ako cukor, je bohatý na draslík, železo a vápnik. Je vhodné pridať ho do nápojov a koktejlov.

 

 

Jačmenný slad

Jačmenný slad sa používa najmä v pivovarníctve. A tí presne vedia, prečo ho používajú. Je skvelou a zároveň zdravou náhradou za biely cukor. Jačmenný slad zrýchľuje metabolizmus, zlepšuje zrak a posilňuje imunitu. Skúste ho pridať do sladkých buchiet, koláčov, zákuskov.

 

Kokosový cukor

Nielen kokosový olej, ale aj kokosový cukor je ospevovaný. Aj napriek tomu, že má vysokú kalorickú hodnotu jeho glykemický index je nízky. Chuťovo je dokonca lepší ako klasický biely cukor. Použiť ho môžete skutočne do čohokoľvek, čo zvyknete sladiť.

Zdroj: Brightside | Foto: Brightside, Freepik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hľadáte prácu? Skúste www.NovyJob.sk

Potrebujete nejakú službu? Skúste www.Sluzbomat.sk